۱۳۹۹ اسفند ۱۸, دوشنبه

داستان‌نویسی و بحث نظری مُدرنیسم در ایران


در دهه‌ی شصت در نشریه آدینه بحث‌هایی درباره‌ی نقش ادبیات، رئالیسم، مُدرنیسم، و «انحطاط» در هنر درگرفت (مصاحبه با نجف دریابندی و پاسخ آذر نفیسی به او). قبل از آن نیز هوشنگ گلشیری در در «کتاب آگاه» ضمن انتقاد تند از احمد محمود و محمود دولت‌آبادی، این دو نویسنده را متهم به پیروی از «رئالیسم قرن نوزدهمی»، «نقالی»، و پیروی از «خرافات» کرده بود. 


آنچه می‌خوانید دو مقاله‌ی پیوسته از عبدی کلانتری که همان‌زمان در نشریه‌ی «کنکاش» ویژه ادبیات پس از انقلاب (دفتر ششم، بهار ۱۳۶۹) به چاپ رسید. 


در بخش اول به این مطالب پرداخته شده: جانب‌داران و مخالف‌گویانِ رئالیسم؛ آیا چیزی به نام «مُدرنیسم منحط» وجود دارد؟ از مدرنیسم تا پسامدرنیسم؛ «پیش‌گویی» در داستان، ساختارگرایی و فورمالیسم روسی؛ و مدعای گلشیری. اینجا کلیک کنید.

برای خواندن مقاله اینجا کلیک کنید. 

فایل پی دی اف برای دانلود


در بخش دوم به این مطالب پرداخته شده: پوپولیسم و مُدرنیسم؛ هوشنگ گلشیری و «کلیدر» دولت‌آبادی. اینجا کلیک کنید.




 

۲ نظر:

ناشناس گفت...

فایل متنی گفتگوی شما با آرامش دوستدار که در سایت نیلگون انجام شده بود متاسفانه دردسترس نیست . سایت نیلگون که به طور کامل ازبین رفته و در سایت گویا نیز فقط قسمتهای اول تا سوم مصاحبه در آرشیو سایت باقی مانده. لطفا اگر خودتان فایل کامل مصاحبه را در اختیار دارید اینجا بگذارید تا دانلود کنیم . با تشکر از شما.

ناشناس گفت...

فایل مصاحبه شما با آرامش دوستدار متاسفانه در سایتهای گویا و نیلگون به طور کامل یانیمه کامل از بین رفته . لطفا اگر فایل کامل را در اختیار دارید اینجا منتشر کنید . با تشکر از شما.