۱۳۹۵ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

پان‌لچکیسم

سینما در نظام اسلامی بدون شک ویژگی‌های «جنریک» دارد و از جنس خاصی است که آن را، چه دوست داشته‌باشیم چه نداشته‌باشیم، از «جنس» خود این نظام می‌کند. خوب یا متوسط، مردم‌پسند یا فستیوالی، سطحی یا «جدی»، در همه‌ی این فیلم‌ها مهم‌ترین و بارزترین ویژگی ِتصویری، وجود ِیونیورسال «لچک» است. به نحوی که می‌توان تمام این سینما را «لچک سینما» نام گذاشت. تصویرساز و سینماگر هرکه باشد، درصد تألیف میان او و نظام قسمت می‌شود. فیلمساز درصدی، به عنوان صحنه‌پرداز، تنها در شمایل ِظاهری آکتورش نیست که دستش بسته است، بلکه درحرکت‌ دست‌ها و پاها، نگاه‌ها، لمس‌ها و تماس‌های بدنی، حرکت در جغرافیای خانه و خیابان، در آنچه خصوصی یا عمومی است، در حس‌های ویژه‌ی اندرونی و بیرونی، و هزار جزییات دیگر باید از «منطق لچک» پیروی کند. کسانی که سینمای جهان را دنبال می‌کنند قطعاً متوجه هستند که این وضعیتی یگانه است در میان سینماهای ملّی در دنیا. نظیرش را، تا آنجا که من می‌دانم، در جای دیگری نمی‌توان سراغ گرفت. «رئالیسم» را هرطور که درک کنیم، این مفهوم در سینمای «ملی» ما نیازمند تعریف ِدوباره است. /// ع. ک.

- به نقل از فیسبوک به تاریخ ٢٩ اکتبر ٢۰١٦

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام جناب کلانتری.
بعد از مدتها سری زدم به سایت نیلگون؛ متاسفانه در دسترس نیست. قراره تغییراتی توی سایت داده بشه؟ من به تعدادی از مقالات سایت نیاز مبرم دارم.

عبدی کلانتری گفت...

نیلگون به دلیل حملات ویروسی فعلا تعطیل است.

ناشناس گفت...

با سلام و احترام

امروز برنامه پرکار در بی بی فارسی رو با حضور شما دیدم. اولین باری بود که با شما آشنا شدم. گفتمان و استدلالات شما برایم جالب بود. در اینترنت شما رو سرچ کردم تا با شخصیت شما بیشتر آشنا شدم.

این وبلاگ رو پیدا کردم. البته یکسری فایل الکترونیکی از قبیل
http://abdeekalantari.webspaceforme.net/archive/abdeekalantari/pdfs/Abdee_Kalantari_Book_Political_Islam.pdf
دانلود کردم. ما با فایل و خواندن الکترونیکی میانه ای ندارم. ترجیح می دهم کتاب را بخوانم.

لطفا اگر در ایران جایی هست که بتوان کتابهای شما رو تهیه کرد، لطفا معرفی کنید. در غیر اینصورت اگر برایتان مقدور هست لطفا به آین آدرس برای من ارسال کنید. متشکرم

تهران منطقه 19 پستی، بخش صندوق های شخصی، شماره 4579-19395

ناشناس گفت...

من فراموش کردم خدمتتان آدرس بدهم. آدرس ایمیل من letter338@gmail.com است. لطفا پاسخ در خصوص نحوه تهیه کتاب رو برایم ایمیل فرمایید. با سپاس