۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

ناامن و بی قرار

جنبه ای که من در فیلم های سام فولر می پسندم آن حس ناامنی و ترس همراه با نوعی کشش جنسی است که همیشه به طور غیرمستقیم و از راه میزانسن به تصویر در می آید. در این سکانس، از فیلم معروف Pickup on South Street تهدید فیزیکی عجین شده با تنش جنسی را زیر نورپردازی تیپیک «نوآر»، همه با حرکات بدن، دستها و انگشتان دو بازیگر اصلی شاهد هستیم. اوج این برخورد در دل شب ، تلویحاً حاکی از سکسی است تب کرده و تند، که با خشونت فیزیکی فاصلهء کمی دارد، درحالیکه درون کادر، سمت چپ را یک قلاب ماهیگیری بزرگ و سمت راست را یک طناب به نحوی «قاب» گرفته اند که سمبولیسم به بندکشیده شدن، خفقگی، تصاحب، و تسلیم را می رساند. اتاقک روی آب به تمام صحنه حالتی نامتعادل می دهد. دست چپ ریچارد ویدمارک پشت گردن جین پیترز را محکم می فشارد و او را زیر کنترل نگه می دارد و دست راست او صورتش را نوازش می کند، در حالیکه پنچه ی چپ و ناخن های بلند جین پیترز روی صورت ریچاردویدمارک بازی مشابهی دارد. چشمها و لبهای شهوت آلود جین پیترز و مغناتیسم حیوانی ویدمارک هردو آمیخته ای از ترس و لذت اند. این سکانس کوتاه، از ابتدا تا انتها، به نهایت خشن و لبالب از کشش جنسی است. /// عبدی کلانتری





































۲ نظر:

ناشناس گفت...

عبدی عزیز، دو برنامه اخیر پرگار به گرد پای برنامه اول نمی رسند، این برنامه آخر (آزادی و مقدسات) به هیچ وجه آن عبدی کلانتری را که اسلام و خشونت را نوشته است ندیدم، فکر می کنم شاید مجری جریان برنامه را به درستی هدایت نمی کند، نظر شما چیست؟
در فیس بوک نیافته ایم شما را، نشانی را بدهید به قول قدما موجب مزید امتنان خواهد بود.

عبدی کلانتری گفت...

دوست ناشناس ـ من از دو برنامهء آخر پرگار راضی هستم، فکر می کنم «توهین به مقدسات» خوب از آب درآمد. اگر آن را دوباره نگاه کنید متوجه می شوید نکات مهمی در آن مطرح می شود. آقای کریمی هم، که به قضاوت صائبش باور دارم، آنرا یکی از بهترین های پرگار می دانست. به هرحال، برخی دوستان وقتی مطلبی را که خود از قبل انتظار دارند نمی شنوند دیگر حواس شان به جزییات بحث ها جلب نمی شود و ناخشنود باقی می مانند. یا لحظه ای که منتظر پاسخی بی واسطه هستند اما بحث به پنل دوم و به حاشیه می رود، در آن حالت تعلیق، حوصله ها سرمی رود و هیجان و ریتم طبیعی مناظره فرومی کشد. اما انصاف حکم می کند که حق صحبت پنل دوم نادیده گرفته نشود. /// برای فیس بوک، شما می توانید نام تان را برای من بفرستید تا من پیدای تان بکنم و تقاضا بفرستم (کاری که معمولاً نمی کنم!). البته آنرا اینجا نخواهم آورد. ممنون