۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

خودتو بپوشون


خودتو بپوشون! ــ این حکم ِ فحاش، زن ستیز، خشن، تجاوزگر به حریم ذهنی و بدنی انسان، و به نهایت تحقیرکننده از کجا می آید؟ یک دختر یا زن آن را در کجاها و از زبان چه کسانی و در چه مواردی می شنود؟ منشاء این دستور چیست؟ دین و فرهنگ دینی؟ جامعهء پدرسالار؟ یا فقط همین تئوکراسی شیعی ِ سی ساله؟ 

این پرسش امروز با خواندن مطلبی از شادی صدر مطرح شد که می نویسد:
تجربه خيلی از فعالان جنبش زنان با بازجوهای وزارت اطلاعات يا نگهبانان زندان و يا قضات دادگاه انقلاب{این بود} که هر يک از اينها، هرجا که در مقابل ما کم می آورند، به حجاب ما «گير می دادند» و با جملاتی نظير: خودتو بپوشون! (انگار که با مانتو و روسری و چادر زندان لخت باشی) سعی می کردند منکوبمان بکنند و زبانمان را که به زعم آنها دراز بود، کوتاه کنند. اتهام تازه ای که به نسرين ستوده وارد کرده اند هم از همين جنس است.

آیا «خودتو بپوشون» فقط بر زبان بازجو و شکنجه گر جاری می شود یا آنرا از زبان «شکنجه گران» دیگری در طول عمرمان به دفعات می شنویم و پس از مدتی دیگر آنرا امری عادی تلقی می کنیم، و بعد سعی می کنیم خودمان را بپوشانیم؟  

آه میله های نامرئی، زندانبان های دلبند، عاشقان ما!



~

۶ نظر:

gilda گفت...

دم در دانشگاه، همیشه هستند ادمهایی ملبس به رنگ ابی که به محض ورود نگاهشان را می اندازند سر تا پایت! نمی خواهم بگویم نگاهی هرزه! اما هرچه هست آزارم می دهد وقتی با نگاهشان دنبالم می کنند.

داریوش.الف گفت...

نکته فوق العاده ای بود. منظورم دقیقا عبارت "خودتو بپوشون" است. برای فیلمی کوتاه وسوسه ام کرده، در محاوره ای کوتاه میان زنی معتدل و امروزی که با شوقی بی حساب از موضوعی برای شوهرش میگوید، که در حال ورود به جایی اند، و مرد، به موقع، در اوج دیالوگ او میگوید: ...

ناشناس گفت...

عبدی جان کم می نویسی نه در رادیو زمانه و نه اینجا، نکنه بلاگ یا سایت دیگری هست و ما خبر نداریم؟ در پرگار کم صحبت کردی ولی در کنار قاضیان برنامه بسیار آموزنده ای شده بود. احیانا در عرصه کفرستان دیجیتال (همان فیس بوک)می شود شما را یافت؟

عبدی کلانتری گفت...

بله، فقط همان کفرستان به میزان بسیار محدود! بیشتر انزوا است و مطالعه برای دل خود. /// ع ک

ناشناس گفت...

عبدی عزیز، سپاس از پاسخ شما،ولی در کفرستان فوق الذکر هرچه گشتیم شما را نیافتیم، گویا پای پرایوسی و ناشناس بودن این مسائل در میان است، اگر منعی نمی بینید اطلاعات بیشتری بدهید تا توفیق کانکت شدن به شما (یا به زمان قدما همان وصل)را بیابیم.
در ضمن بیشتر بنویسید که از جهالت مدعیان دلخسته ایم و تازگی می جوییم.
ایام به کام

sara گفت...

خودی وجود ندارد. هرچه هست پوشش است.
یک جفت چشم البته هست هنوز که هر از گاهی از پوشش بیرون میزند